Thursday, October 10, 2013

TRAFİK MÜHENDİSLİĞİ: Yeni Bir Takip Mesafesi Metodu - Minimum 2 Nokta Bırak!

        Sürücülerin emniyetli takip mesafesini daha kolay belirlemesi ve nihayetinde arkadan çarpma şeklindeki kazaların azaltılması konusunda ABD’de yürütülen bir proje ödül almıştır. Proje kısaca yola belirli aralıklarla çizilen elips noktaların sürücüler tarafından takip mesafesi tayininde kullanılmasına dayanmaktadır. Sürücülerin öndeki aracı takip ederken önünde asgari 2 noktayı görebiliyor olması kuralı ile arkadan çarpma kazalarında azalma olması hedeflenmektedir.

Projenin bileşenleri şunlardır:
Karayolu: Proje için Wright County’de 55 numaralı karayolu kullanılmıştır. Hız limiti 55 mil olan  bu yolda yolun kırsal bir alan geçişi ve tek şerit geliş gidiş olan bölümünde 94 adet elips şeklinde nokta birbirinden 225 feet mesafeyle 2 millik bir alan boyunca yolun üzerine boyanmıştır. Bu alan “Sıfır Ölümcül Kaza” hedef alanı ilan edilmiştir. Çalışma koridoru olan bu alandan günde 16.000 araç geçmekte, sola dönüşler için ayrılmış bir alan bulunmamakta, rakım farkı asgari düzeyde ve trafik sıkışıklığı problemi olmayan bir alandır. Yola boyanan noktalara ilave olarak çalışma koridoru boyunca yol kenarlarına yerleştirilen dört farklı yeni trafik işareti ile sürücülerin öndeki araçla kendi araçları arasında yolun üzerinde asgari 2 nokta görecek kadar mesafeyi korumaları kuralı getirilmektedir.

Takip Mesafesi: Projede emniyetli takip mesafesi hesabında sürücü eğitimlerinde kullanılan standart asgari 3 saniye emniyetli takip mesafesi stratejisi benimsenmiştir. (yolun azami sürati ile 3 sn’de katedilecek mesafe)
Denetim mekanizması: Bu projede ilave bir uygulayıcı otorite planlanmamıştır. Zaten projenin amacı mühendislik ve kamusal verilerden faydalanarak ilave bir denetim mekanizmasına gerek olmadan sürücü davranışlarının değiştirilmesi imkanının incelenmesidir.
Halkla İlişkiler: Bölgedeki işyerlerine ve bölge halkının evlerine dağıtılan bilgi broşürleri ve ayrıca düzenlenen bir basın konferansıyla halk proje hakkında bilgilendirilmiştir. Proje eyelet çapında televizyon, radyo ve basılı yayın tarafından haber yapılmış ayrıca ulusal ölçekte New York Times ve bazı diğer yayınlarda yer bulmuştur.
Değerlendirme Kriterleri: Araçların takip mesafeleri markalamanın başlamasından önceki ve sonraki 48 saatte gözlemlenmiştir. Trafik ölçüm cihazları markalamanın başladığı noktadan 1 mil öncesine, markalama alanının orta noktasına ve markalamanın bitiminden 1 mil sonrasına olmak üzere hem geliş hem gidiş yönüne ayrı ayrı konulmuştur.
Netice: Toplanan verilerin genel ortalamasında ortalama takip aralığının 2.35 sn’den 2.52sn’ye ya da 14.1 feet’e çıktığı, en büyük ortalama artışının markalamanın orta noktasında elde edildiği ve takip aralığının 2.36’dan 2.62 sn’ye ya da 22.9 feet’e çıktığı görülmüştür. Markalamanın bittiği noktadan 1 mil sonraki noktada yapılan ölçümlerde ise ortalama takip aralığının 2.49’dan 2.64 sn’ye ya da 12.9 feet’e yükseldiği belirlenmiştir.
        Markalamanın başlangıç noktasından 1 mil öncesine ait ölçümler hariç tutulduğunda genel olarak ortalama takip aralığının 17.9 feet arttığı gözlemlenmiştir.
 
            Yerleştirilen takip araçlarıyla yalnızca iki araç arası mesafeler değil aynı zamanda süratler de tespit edilmiştir. Bölgenin hız sınırı 55 mil olup, genel ortalama süratin 58.6’dan 57.9 mil’e düştüğü görülmüştür. Ortalama hız; markalamadan 1 mil önceki noktada 58.8’den 56.8’e düşmüştür. Markalamanın orta noktasındaki ölçümlerde ortalama hızın 59.7’den 58.6’ya düştüğü ancak markalamanın bitiminden 1 mil uzaktaki noktada yapılan ölçümlerde ortalama hızın 56.9’dan 58.4’e çıktığı görülmüştür.

Finansman: Projenin maliyeti 14,865 Dolar olmuştur.
                                                   ÖZET ve SONUÇ:
         Agresif sürüş ve arkadan yakın takip nedeniyle kazaların yoğun olduğu bölgelerde bu yöntemin kullanılması tavsiye edilmektedir.
        Markalamalar iki araç arasında asgari 2 nokta  bırakıldığı takdirde güvenli bir sürüş sağlanmasına göre yerleştirilmektedir.
         Markalamaya ilişkin noktaların boyutları ve boyalar ile işaretlemelerin standartlarına ilişkin ayrıntılar oluşturulan dokumanlarda ayrıntılı olarak anlatılmıştır.
        “Nokta” markalamanın araç sürücülerinin emniyetli takip mesafesi tayininde faydalı ve etkili bir yöntem olduğu anlaşılmıştır.
 
Uğur E.

Ref.:http://www.dot.state.mn.us/trafficeng/tailgating/faq.html