Sürücülerin emniyetli takip mesafesini daha kolay belirlemesi ve
nihayetinde arkadan çarpma şeklindeki kazaların azaltılması konusunda ABD’de
yürütülen bir proje ödül almıştır. Proje kısaca yola belirli aralıklarla
çizilen elips noktaların sürücüler tarafından takip mesafesi tayininde
kullanılmasına dayanmaktadır. Sürücülerin öndeki aracı takip ederken önünde
asgari 2 noktayı görebiliyor olması kuralı ile arkadan çarpma kazalarında
azalma olması hedeflenmektedir.
Projenin bileşenleri şunlardır: 
 Karayolu: Proje için Wright County’de 55 numaralı karayolu kullanılmıştır. Hız
limiti 55 mil olan  bu yolda yolun kırsal bir alan geçişi ve tek şerit geliş
gidiş olan bölümünde 94 adet elips şeklinde nokta birbirinden 225 feet
mesafeyle 2 millik bir alan boyunca yolun üzerine boyanmıştır. Bu alan “Sıfır
Ölümcül Kaza” hedef alanı ilan edilmiştir. Çalışma koridoru olan bu alandan
günde 16.000 araç geçmekte, sola dönüşler için ayrılmış bir alan bulunmamakta,
rakım farkı asgari düzeyde ve trafik sıkışıklığı problemi olmayan bir alandır.
Yola boyanan noktalara ilave olarak çalışma koridoru boyunca yol kenarlarına
yerleştirilen dört farklı yeni trafik işareti ile sürücülerin öndeki araçla
kendi araçları arasında yolun üzerinde asgari 2 nokta görecek kadar mesafeyi
korumaları kuralı getirilmektedir.
Karayolu: Proje için Wright County’de 55 numaralı karayolu kullanılmıştır. Hız
limiti 55 mil olan  bu yolda yolun kırsal bir alan geçişi ve tek şerit geliş
gidiş olan bölümünde 94 adet elips şeklinde nokta birbirinden 225 feet
mesafeyle 2 millik bir alan boyunca yolun üzerine boyanmıştır. Bu alan “Sıfır
Ölümcül Kaza” hedef alanı ilan edilmiştir. Çalışma koridoru olan bu alandan
günde 16.000 araç geçmekte, sola dönüşler için ayrılmış bir alan bulunmamakta,
rakım farkı asgari düzeyde ve trafik sıkışıklığı problemi olmayan bir alandır.
Yola boyanan noktalara ilave olarak çalışma koridoru boyunca yol kenarlarına
yerleştirilen dört farklı yeni trafik işareti ile sürücülerin öndeki araçla
kendi araçları arasında yolun üzerinde asgari 2 nokta görecek kadar mesafeyi
korumaları kuralı getirilmektedir.
Takip Mesafesi:
Projede emniyetli takip mesafesi hesabında sürücü eğitimlerinde kullanılan
standart asgari 3 saniye emniyetli takip mesafesi stratejisi benimsenmiştir. (yolun
azami sürati ile 3 sn’de katedilecek mesafe)
Denetim mekanizması: Bu projede ilave bir uygulayıcı otorite planlanmamıştır. Zaten projenin
amacı mühendislik ve kamusal verilerden faydalanarak ilave bir denetim
mekanizmasına gerek olmadan sürücü davranışlarının değiştirilmesi imkanının
incelenmesidir.
Halkla İlişkiler: Bölgedeki işyerlerine ve bölge halkının evlerine dağıtılan bilgi
broşürleri ve ayrıca düzenlenen bir basın konferansıyla halk proje hakkında
bilgilendirilmiştir. Proje eyelet çapında televizyon, radyo ve basılı yayın
tarafından haber yapılmış ayrıca ulusal ölçekte New York Times ve bazı diğer yayınlarda yer bulmuştur.
Değerlendirme Kriterleri: Araçların takip mesafeleri markalamanın başlamasından önceki ve sonraki
48 saatte gözlemlenmiştir. Trafik ölçüm cihazları markalamanın başladığı
noktadan 1 mil öncesine, markalama alanının orta noktasına ve markalamanın
bitiminden 1 mil sonrasına olmak üzere hem geliş hem gidiş yönüne ayrı ayrı
konulmuştur.
Netice:
Toplanan verilerin genel ortalamasında ortalama takip aralığının 2.35 sn’den
2.52sn’ye ya da 14.1 feet’e çıktığı, en büyük ortalama artışının markalamanın
orta noktasında elde edildiği ve takip aralığının 2.36’dan 2.62 sn’ye ya da
22.9 feet’e çıktığı görülmüştür. Markalamanın bittiği noktadan 1 mil sonraki
noktada yapılan ölçümlerde ise ortalama takip aralığının 2.49’dan 2.64 sn’ye ya
da 12.9 feet’e yükseldiği belirlenmiştir.
        Markalamanın başlangıç
noktasından 1 mil öncesine ait ölçümler hariç tutulduğunda genel olarak
ortalama takip aralığının 17.9 feet arttığı gözlemlenmiştir.
            Yerleştirilen
takip araçlarıyla yalnızca iki araç arası mesafeler değil aynı zamanda süratler
de tespit edilmiştir. Bölgenin hız sınırı 55 mil olup, genel ortalama süratin
58.6’dan 57.9 mil’e düştüğü görülmüştür. Ortalama hız; markalamadan 1 mil
önceki noktada 58.8’den 56.8’e düşmüştür. Markalamanın orta noktasındaki
ölçümlerde ortalama hızın 59.7’den 58.6’ya düştüğü ancak markalamanın
bitiminden 1 mil uzaktaki noktada yapılan ölçümlerde ortalama hızın 56.9’dan
58.4’e çıktığı görülmüştür.
Finansman: Projenin
maliyeti 14,865 Dolar olmuştur.
        Markalamalar iki araç arasında asgari 2 nokta  bırakıldığı takdirde güvenli bir sürüş
sağlanmasına göre yerleştirilmektedir.
         Markalamaya
ilişkin noktaların boyutları ve boyalar ile işaretlemelerin standartlarına
ilişkin ayrıntılar oluşturulan dokumanlarda ayrıntılı olarak anlatılmıştır.
        “Nokta” markalamanın
araç sürücülerinin emniyetli takip mesafesi tayininde faydalı ve etkili bir yöntem olduğu anlaşılmıştır.
Ref.:http://www.dot.state.mn.us/trafficeng/tailgating/faq.html
 



